Acústica’16

Sants-Les Preses-Vilafranca, seguim joglant!
02/09/2016
Petits Camaleons’16
09/10/2016

De l’1 al 4 de setembre

Algunes coses han passat a l’Acústica’16 a l’escenari que fèiem amb BTM per primera vegada, a La Rambla de Figueres.  De bones i de no tan bones.

Una de les bones i que valoro molt és anar-hi amb el personal que hi hem anat.  Treballar amb en Dani Rigall i l’Albert Mosoll (il·luminació), en Dani Ventura (monitors) i en Sergi Rossell (microfonista) no té preu, perquè saps que no has de patir per massa res.  Ah sí, potser has de patir per no morir de riure i de bon humor! Quin plaer treballar així! Ep, i també ens ha acompanyat el dia de muntatge, a l’espectacle dels 15 anys (un bon pollastre!) i durant el desmuntatge la darrera incorporació a BTM, l’Àlex Martínez, que de mica en mica va agafant experiència. Sap escoltar i sap preguntar quan fa falta. Ah, i també encaixar alguna “colleja carinyosa” quan és necessari! Aprendre és equivocar-se i corregir els errors.

En aquests moments que estic escrivint el post estaran fent el desmuntatge, i és que el darrer dia no hi he pogut anar per un compromís familiar.  M’ha substituït en Carles Xirgo. Ja us pagaré una ronda o us faré una bona cassola de manduca si muntem un dinar a casa…

El dijous 1 vam fer el muntatge i les primers proves de so i assajos de l’espectacle dels 15 anys del festival, dirigit per Josep Thió  i Valen Nieto i amb l’actuació de Sopa de Cabra, Els Catarres, Albert Pla, Quimi Portet, Mishima, Elefantes, Joan Dausà, Lluís Gavaldà, Mazoni , Sanjosex, Dolo Beltran i Ernest Crusats.

Caram, com passa el temps, enhorabona i bona feina a tot l’equip del festival! Amb el temps he passat unes quantes vegades per l’Acústica, tant de públic, com amb BTM, com amb grups, i puc assegurar de primera mà que any rere any s’han anat polint detalls i millorant el festival en general.  Dóna gust veure créixer un festival i com arriba la quinzena edició.

Fa uns quants anys que ens coneixem amb l’equip de Promo Arts Music, i el tracte ha acabat sent molt proper. Sobretot a base de saber quines són les meves responsabilitats i obligacions quan treballo amb BTM per a ells i el que és important tenir en compte, perquè quan vas de tècnic de “maletín” és una altra cosa, ja que formes part de l’artista i canvia el rol.  I el treballar per intentar fer bé les coses sumat al tracte proper et pot acabar ajudant en moments de problemes.

Tot això ho dic a tall d’introducció del que explicaré ara.  De coses no tan bones, que deia al començar, n’han passat poques, però haguessin pogut ser molt greus. El dia de muntatge tot va anar bé i vam començar les proves de so després de fer el muntatge a tot tall durant el matí. Vam muntar, del Nexo STM, 24xM28, 8xB112, 16xS118 en gradient i 4xGeo S805 de frontfill, amb el senyal i control d’etapes enllaçat per xarxa amb els dos switchs Luminex que es van comprar no fa gaire per garantir la bona transmissió de l’àudio i l’optimització de la xarxa.

El dia següent vam tenir problemes amb les dues Yamaha CL5, la de PA i la de monitors.  Les dues taules no estaven enllaçades, teníem un splitter i cada una anava amb els seus previs. La de monitors no sincronitzava amb un dels RIO (el rack de previs) tot i que el reconeixia. Després de fer tot allò que ja sabem fer per reiniciar el sistema i veure que no funcionava vam acabant trucant a Yamaha i per telèfon ho vam solucionar.  Tot i que no tenim la resposta de perquè va passar.  I això no m’agrada.  Vam acabar fent un reset total de la taula (no l’habitual) i un reset del RIO en qüestió.  I finalment es van sincronitzar, però després semblava que hi havia problemes amb alguns phantoms, en alguns canals, i vam decidir posar-los des de la taula de PA. Vam carregar les sessions que havíem guardat a un USB però no com all data. El tècnic de Yamaha em va dir que carregués sessions individuals. I vam seguir amb les proves de so i assajos dels 15 anys.

Després d’acabar les proves de so de Gavaldà i Trau, van començar els problemes a PA. La taula no va reconèixer el llapis USB del tècnic de Trau, vaig posar el meu i tampoc me’l va reconèixer.  La taula es va quedar com “aturada”.  La vaig parar i tornar a engegar i semblava que anava bé. Però vaig començar a detectar anomalies: alguns botons no actuaven, com per exemple l’ON del màster (no es podia mutejar, però si anaves al central logic sí que ho podies fer).  Tampoc funcionaven alguns SEL del banc de faders de més a la dreta i els botons d’alguns customs, a més de només poder-ne configurar alguns, tot i que no els fèiem servir.  Vam poder fer l’actuació de Trau sense problemes, aquests botons no feien falta per res.

Quan va arribar el tècnic de Muchachito i va carregar la seva sessió li vaig comentar aquests problemes.  Vam estar mirant aspectes de configuració de la taula i després de fer dues còpies en dos USB de la taula vam fer un reset. Al tornar a carregar les sessions els problemes van persistir. Després de les seves proves, al carregar la sessió dels 15 anys van desaparèixer els phantoms d’alguns canals -no per blocs de 8, sinó saltats-, i alguns guanys es van “resetejar”. Durant l’actuació alguns canals assignats a DCA desapareixien al tocar lleugerament el fader i tornaven a aparèixer al tornar a tocar-lo. L’actuació dels 15 anys, que mesclava en Jordi Brugués, es va fer més feixuga del que ja era pel fet d’anar passant molts músics per l’escenari, anàvem a 48 canals. A més també també hi van haver problemes amb el vídeo i la pantalla de leds -que portava una altra empresa-, el que va afegir més nervis a l’ambient.
Vaig estar tota l’actuació al costat d’en Jordi i de tant en tant li posava el dit a algun DCA quan sentia que desapareixia el bombo o el baix, que era el més evident, i ell estava per altres coses.  Per sort això no passava amb cap veu ni amb la majoria d’instruments.  També vam detectar que canals que estaven “mutejats” i amb el fader baixat seguien apareixent per PA.
El més fotut és com a tècnic no poder oferir una solució al tractar-se d’un problema aparentment de procés i no de configuració.

L’espectacle es va enregistrar per pistes amb un portàtil connectat per xarxa al port secundari de la taula.  L’ordinador només es feia servir per gravar. Just abans de començar el tram final del concert, amb Sopa de Cabra, es va desconnectar l’ordinador de la xarxa, perquè sí, i va deixar d’entrar d’àudio a la gravació. Fins al cap de dues o tres cançons no es va recuperar la connexió.  Mentrestant vaig posar a gravar el concert amb USB des de la taula mateixa, per com a mínim tenir l’àudio del màster de la taula. Buf, quins nervis, per si no havíem patit prou va i passa això.

Quan va acabar l’actuació i vam carregar la sessió de Muchachito es van repetir els problemes. Jo ja no sabia quina cara posar a en Nuno, el seu tècnic, que amb un saber fer espectacular amb va dir ¿qué vamos a hacer, quejarnos y llorar? venga, a tirar millas, sonreir y a hacer el concierto, !que no nos queda otra! Bé, no me va animar ni em va treure la pressió de sobre però va ser de més bon portar. I vaig continuar posant el dit a sobre d’algun DCA de tant en tant…
Em vaig posar al llit totalment derrotat. No saber el perquè i no poder oferir solucions em deixa fora de joc. I que et passi a dues taules el mateix dia és per acabar-te d’enfonsar. I malgrat tot es van fer els concerts i no va ser del tot dramàtic.

És la primera vegada que em trobo amb aquest problemes amb les Yamaha CL5.  Si a algú li ha passat algun cas similar que ho comenti.  Però si us plau, cal diferenciar quan són qüestions de mala configuració del Dante, mal cablejat, errors en les ID i similars.  Això que ens ha passat ho supera tot.

L’endemà vam decidir passar la taula de monitors a PA, posar una CL3 a monitors i tenir una QL de backup pel que pogués ser. Vam anar a Figueres una mica abans del previst per fer aquests canvis, ho vam muntar, ho vam arrencar i tot va anar con una seda.  Fins i tot l’equip de so semblava que sonava millor.  La nit anterior ens queixàvem de l’espai -la Rambla és un tub- i dels “cubre PAs”, que tornaven reflexions cap a l’escenari afavorint retroalimentació especialment als micros de veus.  Tot plegat feia que el so no fos del tot bo, sense ser molt dolent, però no allò que esperàvem. Però amb el canvi de taula vaig percebre que el so havia millorat.

Per part del festival el missatge que ens van transmetre quan vam arribar és que una màquina pot fallar i que per sort no es va haver de suspendre el concert.  I que d’alguna manera gràcies a ser els que érem i a la confiança en la nostra feina tot va anar endavant malgrat els nervis.  I que el fet d’haver canviat taules i buscat solucions demostrava capacitat de reacció.  I vinga, a pel segon dia! Vam fer les proves de so de Macaco, després proves i actuació de Macedònia, proves i actuació de Kiko Veneno i el concert de Macaco.  Cap problema llevat de les reflexions del “cubre PAs”. Tot rodat i amb un final del dia amb una bona actuació de Macaco -amb l’Ignasi i el Pirata als comandaments de so i llum-, que em va retornar el somriure a la cara, em vaig descomprimir del tot amb uns bailoteos a control amb els que estàvem allà i algun que altre amic i ens va fer sentir a tots els de so que el mal tràngol del dia abans ens quedava molt lluny.

Ara toca fer una uns dies de vacances (ja era hora!).  Ens retrobem d’aquí a uns dies. Sigueu bons!

4 Comments

  1. Eduard R . ha dit:

    Excel.lents professionals i millors persones encara.
    Molt bona feina nois.

    Eduard R. “PerroLobo”
    Regiduria escenari RAMBLA

  2. KevinIdorp ha dit:

    Hi,

    That’s quite an interesting website I’ve found, while was looking thru a web. Not much, just some https theporndude com there 🙂

    Bye!

  3. Innatix ha dit:

    игра престолов 8 сезон 5 разряд воззриться в хорошем качестве
    рассматривать в хорошем качестве
    уставиться весь
    всматриваться онлайн на русском
    смотреть онлайн shapely hd jammed hd
    смотреть онлайн hd уставиться онлайн hd 720p
    глядеть онлайн hd 1080p глядеть онлайн в hd качестве
    заботиться в хорошем качестве онлайн

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *