Tastant TW Audio

Bolos d’ofici: Le Croupier a Puigpelat
17/08/2015
Hora de Joglar Cardedeu-Tortellà-Taradell
27/08/2015

20/8/15 Puigcerdà

És fantàstic quan tens l’oportunitat de provar equips que no has fet anar mai, generalment perquè fa relativament poc que han sortit o perquè no te’ls trobes en els bolos que fas.  Fa unes setmanes vaig babejar amb el K2 d’LA al Canet Rock i el dijous 20, de bolo amb Els Amics de les Arts a Puigcerdà vaig tastar el sistema VERA10 de TW AUDIO, amb amplificació LAB GRUPPEN PLM20K44 i que pertany a So Bages (gràcies per la vostra feina!). 
6 caixes volades per costat i 3 subgreus estacats per costat en configuració cardioide.  D’entrada em va sorprendre el nivell de pressió sonora que és capaç d’entregar.  Ara no em posaré a parlar de la coincidència o no del nivell de sortida de la taula (la Yamaha CL5 que portem de gira) i del nivell d’entrada del sistema.  Els que sou tècnics ja sabeu que hi ha una gran diversitat depenent de les taules i dels sistemes de so, i que hi ha tècnics partidaris de baixar el màster de la taula i d’altres el nivell d’entrada dels processadors de les etapes.  En aquest cas vaig haver de baixar el màster de la taula a -21dB per, amb els pics d’entrada als canals de taula a -12dB, tenir un nivell de sortida d’uns -18dB amb algun pic per sobre i un nivell SPL de 100-104dBA durant el concert amb pics a 110dBA (mesures al control, a uns 20 o 25 metres de boca d’escenari).
Quan provo equips que no m’he trobat mai no miro mai el catàleg.  El màrqueting dels fabricants explicant les excel·lències dels equips (per més que les tinguin), és embafador.  Prefereixo mesurar la resposta en freqüència, cobertura, pèrdua de pressió per la distància, la intel·ligibilitat de la veu, el rendiment, el marge dinàmic, etc. En un bolo normal tens poc temps per fer tot això, i acabes anant de cara a barraca: cobertura, resposta en freqüència i pressió sonora.
Capturant la resposta en freqüència vaig veure com entre els 220 i els 1000Hz  el nivell era bastant similar, amb un pic de +3dB entre 250 i 400Hz.  A partir del 1000Hz hi havia una baixada del nivell en tota el rang d’aguts però que estava més o menys equilibrat, és a dir, no hi havia una baixada progressiva del nivell.  Però aquest era uns -6dB inferior al rang de mitjos.
Vaig atenuar -3dB aquest pic entre 250 i 400Hz a l’EQ paramètric del màster i “l’excés” de mitjos a la resta el vaig anar trempejant canal a canal segons m’interessava.  Però l’equip em va agradar, que no sembli el contrari, eh?  Ja sabem que cada marca té les seves peculiaritats.
Suposo que és una característica d’aquest equip.  El dia que me’l torni a trobar a veure si hi vaig amb més temps i tinc temps de fer mesures a l’eix de cada costat del sistema i a l’eix de suma entre L i R entre d’altres.  Com es nota que ja estic escalfant motors per començar a preparar l’assignatura d’Ajust de Sistemes a l’ETECAM, ja em puc anar posant les piles!
Per la resta, el bolo bé, la Plaça de Santa Maria estava a vessar -el concert era gratuït-, Els Amics van fer un bon bolo, vam sopar bé, hi havia molt ambient i em vaig trobar alguns amics que estaven estiuejant a La Cerdanya.  Ah, i la temperatura, que genial la fresqueta que feia!

2 Comments

  1. Ricard ha dit:

    Juer quina explicació més ben parida tu. Jo vaig estar-hi i deu ni do!
    Però m'agradaria saber si vas tenir algun problema a l'inici del bolo, estava a 3m per darrera del FOH, i vaig notar que a partir del 4-5 tema va millorar la qualitat sonora i es sentia molt millor, no se si el tema està amb el public, etc. Cuidado! No en sóc un entès faig de tècnic de llums, però m'agrada entendre i aprendre de so.

    Per cert el muntatge de llums em va agradar molt, les barres de darrera dels musics estan incloses en el rider? Quin model son?

    Merci!!

  2. Albert Cortada ha dit:

    Hola, gràcies!

    No, no vaig tenir cap problema. Però entre les proves de so i l'actuació les condicions acostumen a ser una mica diferents i cal fer reajustaments durant els primers temes. Per condicions vull dir que es toca més fort que a les proves i amb una altra intenció, un altre aire, la temperatura i la humitat també poden haver canviat -a Puigcerdà segur-, les proves es fan sense públic i de cop tens una plaça plena de gom a gom que absorbeix els aguts, etc.

    Les barres de leds que portem són del grup i estan construïdes per en Jorge, el tècnic d'il·luminació. Es van comprar els components per separat -alguns a Austràlia, si no recordo malament-, i es van muntar a Barcelona.

    De res!

Respon a Albert Cortada Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *